No. 014 – 20-06-2004 – Fraser Island / Whitsunday Islands

Geschreven: 20-06-2004 [ 13:15 ]

Fraser Island en de Whitsunday eilanden

Lieve allemaal,

Zo hier dan eindelijk weer eens wat nieuws vanuit Australië. Sorry, dat het zo lang heeft geduurd maar bij deze weer een nieuw bericht.

Ik zal even beginnen bij m'n vertrek vanuit Brisbane. Op zaterdag 12 juni ben ik met de bus vertrokken uit Brisbane richting Rainbow Beach. Eerst was het de bedoeling dat we de tour naar Fraser Island vanuit Hervey Bay zouden doen, maar de 'verkoper' van Peter Pan (dit is een heel relaxed 'kantoor' waar je allerlei tours, buspassen, vliegtickets enz. kan boeken en waar je goedkoop kan internetten met op de achtergrond, nou ja voorgrond, want de muziek staat altijd heerlijk hard, muziek hoort. Ik had van een israelisch meisje (sliep in hetzelfde hostel als Debbie en ik) gehoord van een tour vanuit Hervey Bay en die leek mij wel heel erg leuk. Toen we naar Peter Pan gingen om deze te boeken probeerde hij de hele tijd ons een andere te 'verkopen' die vertrok vanuit Rainbow Beach. Omdat wij echt met die andere mee wilden en hij het in het begin niet voor elkaar kreeg om ons de andere te verkopen kwam hij met een goed voorstel. We kregen allebei 35 au$ dollar korting. En dat hebben we toen toch maar gedaan. Alle dollars tellen immers. Later bleek waarom hij zo graag ons deze tour wilde verkopen. Het hostel waar we sliepen en vanwaar we zouden vertrekken was nl. helemaal vol gebombardeerd met posters, borden, enz. van Peter Pan!

Om tien uur 's ochtends namen we de bus richting Rainbow Beach. Debbie ging met Premier en ik met Greyhound, omdat ik hiervoor al een pas had gekocht. Ik heb een buspas gekocht van Brisbane naar Cairns. Waarbij ik zo vaak als ik wil kan uit- en opstappen, alleen is deze wel maar 1 maand geldig (maar dat is voor mij ruim voldoende). Toen ik in de bus in Brisbane was ingestapt had ik snel lekker een plekje bij het raam uitgezocht, zodat ik lekker naar buiten kon kijken. Alleen na een aantal minuten toen bijna iedereen in de bus zat moesten we uitstappen. Ik had geen idee waar dit op sloeg, maar later bleek dat ze ons de verkeerde bus hadden toegewezen, lekker geregeld! Alle bagage moest weer in de andere bus gezet worden en ik was m'n lekkere plekje mooi kwijt! 'k Ben toen naast een vrouw gaan zitten die eruit zag als een local, met de hoop dat ze snel uit zou stappen. Dit duurde alleen even, maar de laatste twee uur had ik lekker twee plekken tot m'n beschikking. En dat was wel lekker ook, want deze vrouw had een kont dat ze onderhand 1,5 plek nodig had! De reis naar Rainbow Beach duurde ongeveer 5 uur. Nadat we aangekomen waren kregen we een kamer toegewezen, een zes-persoons kamer. Hier dumpten we onze spullen en gingen toen naar de meeting over Fraser Island. We waren met ongeveer totaal 50 mensen die naar Fraser Island gingen. Iedereen werd in een groep ingedeeld. Ik zat in de laatste groep. De groep bestond uit 10 mensen ( Ik, Debbie, Marc (amerikaans), Kent (amerikaans), Katharina (tjechische, woont in London), Frank (duits), Stephan (duits), Gunner (duits), Paula (engelse) en David (iers)). Vervolgens kregen we een video te zien over Fraser Island en een video die ging over het rijden in een 4x4 wagen op Fraser Island. 's Avonds zijn we met een aantal nog even wat wezen eten, hebben daarna onze spullen gepakt (we mochten een kleine rugzak meenemen i.v.m. de ruimte) en gingen toen pitten.

De volgende dag stond ik om even voor 7 uur op. We gingen eerst ontbijten en wat kregen we als ontbijt pannenkoeken. Kun je het je voorstellen dat ik om even voor 7 opsta voor pannenkoeken. Maar het was heerlijk! Ja, ik hou er hier de gekste eetgewoonten opna. Bijvoorbeeld als lunch boterhammen met spagetti en witte bonen in tomatensaus! Ja, dat vinden ze hier normaal. En ik moet zeggen een boterham met witte bonen in tomatensaus is eigenlijk best wel lekker!

Na het ontbijt konden we onze grote backpacks opslaan in een schuur en werden de 4x4 wagens aan iedere groep toegewezen. Iedere groep kreeg een aantal checklists uitgereikt. Hierop moesten we onderandere aanvinken welke schade we aan de auto konden ontdekken, zodat we er niet voor aansprakelijk konden worden gesteld bij terugkomst. Een andere checklist was die van alle campingspullen die we meekregen, ook deze moesten we nalopen. Als laatste werd ons uitgelegd hoe we de auto het beste konden bepakken en hoe we er mee moesten rijden. Onze groep was als eerste klaar met alles en kon als eerste vertrekken. De oprit naar de 'pont' die richting Fraser Island ging was al zand en we hebben op zand gereden tot we na drie dagen weer terug kwamen. Het is echt zo'n een gekke ervaring om op zand te rijden. En ook onwijs gaaf! Moet je je voorstellen dat je met tien man in een 4x4 wagen over het strand van Noordwijk scheurt, zonder alle huizen enz. natuurlijk, echt onwijs tof! Maar ook voelde ik me op sommige momenten niet helemaal veilig als de auto zo aan het kantelen en slippen was dat ik dacht ok nu gaan we volgens mij echt omslaan. Maar dat viel gelukkig mee. Op de eerste dag hebben we het Maheno vrak bezocht (dit is een schip dat ergens in de jaren dertig door een orkaan op het strand is geblazen en dat ligt er nog steeds). Vervolgens gingen we naar de Champaign pools. Als ik de foto's erop kan zetten zie je wel hoe dit eruit ziet. 's Avonds hebben we net achter de duinen op het strand gekampeerd. We moesten echt enorm opschieten, want door het tij konden we er bij niet meer komen. We hadden twee tenten bij ons en 's avonds zaten we gezellig aan het kampvuur. De tweede dag op Fraser Island hebben we de hele dag een beetje door de binnenlanden gereden. Hier hebben we een aantal meren gezien, een zandverstuiving en voor de rest niet zo veel bijzonders. Ik had echt het idee dat we hier een beetje onze dag verknalt hadden. Want een aantal dingen die sommige graag hadden willen zien hebben we nu dus niet gezien, omdat het enorm lang duurde voordat je ergens kwam. 's Avonds hebben we weer op het strand gekampeerd. Vlak voordat we naar onze 'plekje' gingen hebben we nog zo iets moois gezien. Ik kan er nog steeds niet over uit. Dit is volgens mij echt het mooiste wat ik in heel m'n leven gezien heb. In zee zagen we namelijk verschillende walvissen 'spuiten' en springen en met een enorme klap weer in het water belanden. Het was niet heel dichtbij, maar we konden het toch zien en het was zo inmens mooi! Wat kan je als mens dan genieten bij zo iets moois! 's Avonds hadden we heel erg last van dingo's. Dit zijn een soort wilde honden waar je dus heel erg mee uit moest kijken. Je moest ze niet teveel aandacht geven en vooral niet doen of het lieve honden zijn. Je mocht dan ook niet alleen gaan plassen, maar altijd samen gaan en vooral al je eten opruimen.

De laatste dag op Fraser Island zijn we naar Lake McKenzie gegaan. Dit is een heel groot meer op Fraser Island. En het water is zo ongelovelijk schoon. Doordat het water gefiltert word door het zand en de kleur zo ongelovelijk mooi blauw! Als jullie de foto's zien zul je zien wat ik bedoel. Om een uur of een 's middags gingen we weer naar de ferry die ons terug zou brengen naar Rainbow Beach. In Rainbow Beach moesten we vervolgens de auto laten checken, diesel halen en alle spullen schoon maken en inleveren.

's Avonds hebben we voor au$ 4,- heerlijke lasagna op in het hostel (lekker goedkoop hè!). Debbie en ik zijn daarna nog een dag in hostel gebleven, zodat we al onze kleren even lekker konden wassen, enz.

Op donderdag 17 juni ben ik vertrokken richting Airlie Beach en Debbie richting Bowen. Hier heeft ze werk gevonden en gaat hier twee weken of zo aan de slag. Ik ben richting Airlie Beach gegaan, omdat ik naar de Whitsunday eilanden wilde gaan. Bowen ligt ongeveer een uur boven Airlie Beach. Ik vind het heel erg jammer dat we niet meer samen reizen, maar ja het moest ervan komen.

Gisteren zaterdag 19 juni ben ik met een boot de Whitsundays bezocht. Ik werd om 7:30u opgepikt voor het hostel en naar de boot gebracht. Met deze boot gingen we eerst naar Haaimaneiland waar ik gesnorkelt heb. Hier was niet een hele mooie locatie om te snorkelen. Ik heb wel hele mooie vissen gezien, maar het rif had niet de mooie kleuren die ik wel in het Great Barrier Reef verwacht te zien. Nadat we gesnorkelt hadden gingen we verder naar Whithaven Beach. De Whitsundays bestaat uit ongeveer 72 verschillende eilanden. Whithaven Beach is werkelijk waar schitterend. Ook hier is het water zo ongelovelijk helder en het zand zo wit en fijn! Ik heb in een zakje een beetje zand meegenomen, zodat ik dat thuis kan bewaren! Nadat we hier ongeveer drie waren en er een lekkere lunch kregen gingen we terug naar de haven van Airlie Beach.

Vandaag 20 juni blijf ik nog in Airlie Beach en morgen vroeg vertrek ik verder richting het noorden.

Zo nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van wat ik allemaal aan het doen ben. Ik wens jullie ook alle goeds toe met alles wat jullie aan het doen zijn.

Het lukte me niet om hier de foto's op de website te zetten. Ik zal kijken of het me nog ergens anders lukt en anders zal ik het zo snel mogelijk doen. Dan kunnen jullie ook zien wat ik allemaal beschreven heb.